České loutkářství pro všechny generace

24 Červenec 2024

České loutkářství pro všechny generace

České loutkářství pro všechny generace

j

Jedno z nejplodnějších českých animačních studií – MAUR film – dokončilo práce na loutkovém stop-motion filmu O nepotřebných věcech a lidech, který na filmové plátno přenáší pohádky oblíbeného českého autora, Arnošta Goldflama. Je příběhem tří dětí, které spoluprožívají smutek jejich ovdovělého dědečka, každé svým vlastním způsobem, odrážejícím jejich věk a osobnost. Film s charakteristickou spisovatelovou směsí svéráznosti, magického realismu a satirické nadsázky zkoumá ztrátu, nostalgii a transformativní sílu vyprávěčství a zaujme diváky všech věkových kategorií.

Martin Kudláč

Bohatou tradici české animace v současné době oživuje mladá generace, která za svou tvorbu získává mezinárodní uznání. MAUR film, jedno z nejplodnějších českých animačních studií, představuje na letošním ročníku přední světové přehlídky animovaného filmu, Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy, hned pět svých filmů. Studio se aktivně zapojuje do produkce animovaných filmů různých formátů, délek a použitých technik. V současné době se dokončuje jeden ze svých celovečerních projektů, loutkový film O nepotřebných věcech a lidech.

Projekt vychází z kolekce pohádek známého dramatika a spisovatele Arnošta Goldflama, který se stal také předobrazem jedné z hlavních postav filmu, známé jako Dědeček. Goldflamova kniha svou originalitou, citlivostí, poetičností a filmovým potenciálem zaujala producenta Martin Vandase, který ji četl své nejmladší dceři, a rozhodl se získat práva k její adaptaci.

Čtyři příběhy ze čtyř zemí

V centru příběhu filmu O nepotřebných věcech a lidech jsou tři sourozenci – Derek, Zuzana a Tom, kteří jsou na návštěvě v domě jejich dědečka v době, kdy se vyrovnává se smrtí své manželky (jejich babičky). Ocitnou se ve světě, kde jsou příběhy cenným dědictvím i útěchou. Jejich babička měla pozoruhodnou zvyklost – vyprávěla jim pohádky, založené na třech náhodně vybraných slovech, která děti vložily do slaměného klobouku – a Zuzana se tento zábavný rituál rozhodla po babičce převzít.  

Dívka se zcela vžije do role své babičky a příběhy, které svým mladším bratrům vypráví, je nejen okouzlí, ale jsou i balzámem na jejich bolavé duše. Její příběhy – o kouzelné kočce, která dvěma sourozencům pomáhá zaplnit místo po nepřítomných rodičích; o mystické zahradě, o kterou pečuje kouzelná babička a uchovává v ní dědictví po svém manželi-cestovateli; a o osamělém bručounovi Bohdanovi, který se naučí létat a stane se králem ptáků v exotické džungli – se prolínají se skutečným smutkem a poznáváním tří sourozenců. Díky tomu, že i ve filmu hraje důležitou roli magický realismus, který je klíčovým aspektem Goldflamovy tvorby, se kouzlo a složitost jeho příběhů promítají i do animace.

O nepotřebných lidech a věcech je výsledkem spolupráce čtyř národních týmů z jednotlivých koprodukčních zemí. Za českou stranu režíroval příběh O sirotcích animátor a režisér David Súkup (Fimfárum – Do třetice všeho dobrého 3D), který se také, společně s Markem Králem a Petrem Krajíčkem, podílel na scénáři; příběh Včerejší noviny, jehož autorkami jsou Kaja Balog a Maja Križnik režíroval Leon Vidmar (Farewell) – za Slovinsko; slovenskou stranu zastupuje režisér Patrik Pašš (spoluscenárista 3D animovaného filmu Cesta do Tvojzemí), který napsal scénář a režíroval pohádku Stará jablečná jadérka; a za Francii Jean-Claude Rozec (The House of Dust, Specky Four-Eyes), který režíroval spojovací příběh, jehož autorkou je Blandine Jet.

Film se prostřednictvím pohádek ze současnosti zamýšlí nad mezigeneračními vztahy a složitými emocemi smutku a radosti a je určen divákům všech věkových kategorií – čím získává na atraktivitě, podněcuje smysluplné rodinné diskuse a širší zapojení diváků. Rozmanitá prostředí, kde se příběhy odehrávají a dokonalá práce s loutkami nabízí vizuálně poutavou filmovou výpravu jak pro děti, tak pro dospělé.

Inovace tradice

Produkce filmu vyžadovala podrobné plánování a spolupráci mezi čtyřmi zúčastněnými zeměmi, které nakonec přineslo požadované jednotné vizuální a tematické ztvárnění, i navzdory různým režijním vizím. Přesto, že finanční a logistické překážky, které ještě zhoršila pandemie COVIDu-19, občas komplikovaly přeshraniční spolupráci a časový harmonogram, díky odhodlání, předchozí spolupráci produkčních týmů a jejich tvůrčí součinnosti, se překážky, které vyvstávaly v každé fázi produkce, dařilo překonat. 

Důležitou stránkou konzistentnosti celého projektu byla synchronizace příběhových linií a estetiky, s důrazem na vytvoření korespondujících návrhů loutek. Hlavní výtvarnice, Patricia Ortiz Martinez, pracovala už na předchozím animovaném projektu společnosti MAUR film, Fimfárum – Do třetice všeho dobrého 3D (2011) a její přínos do nového projektu je klíčový. Loutkovým postavám dodala hloubku a citlivost a umocnila tak emocionální vyznění celého filmu. Tato pozornost k detailům se rozšířila i na scénografii a kostýmy, jejichž autentický, „zabydlený“ vzhled tvůrci dosáhly použitím starých látek a ručně vyrobených detailů. V oblasti výtvarné režie převzal vedení francouzský režisér Rozec, který se přizpůsobil stylu Martinezové a zároveň se s ním snažil kontrastovat, aby od sebe odlišil jednotlivé roviny vyprávění – jedna dějová linie se totiž odehrává v nadčasovém prostředí a druhá v současném kontextu, přičemž se každá z nich vyznačuje odlišnostmi v barevné stylizaci a vzhledu loutek.

Půvab filmové adaptace knihy O nepotřebných věcech a lidech umocňuje i jeho silná vazba na slavnou tradici českého loutkářství. Důraz na autenticitu a kvalitu je patrný i z loutkových kostlivců, vyrobených z materiálů a technik specifických pro české řemeslníky. Tento princip vytváření vlastních, kloubových loutek obohacuje výrazový potenciál postav a vnáší do vyprávění propracovanou tělesnost. Výrazné vizuální tempo díla zas vychází z animace při 12 až 18 snímcích za sekundu namísto standardních 24.

Jako vizuální referenci zvolil producent filmu estetiku blízkou The Nightmare Before Christmas (ze zahraničních filmů), ačkoli se poetika filmu blíží spíše jeho předchozímu projektu Fimfárum Jana Wericha (2002), komponovanému loutkovému filmu na motivy příběhů Jana Wericha, oblíbeného herce známého svým okouzlujícím a svérázným humorem. Dílo, které sofistikovaně, metaforicky začleňuje fantastické prvky do každodenního života svých postav, vybízí diváky, aby uviděli kouzlo ve všednosti.

Nutno také zmínit, že tento projekt reflektuje technický pokrok v oblasti loutkové animace a navazuje tak na inovativní odkaz české tradice. Práce v čase pandemie poukázala na adaptabilitu a kreativitu týmu, zejména přínos Martinézové do vývoje vzhledu a mechanismu loutek. Integrací technologických vymožeností – použitím magnetických obličejů, které umožnily širší škálu výrazů, a na druhé straně latexu k vytvoření realistických textur – výtvarnice spojila tradiční řemeslnou zručnost se současnými technikami a přispěla tak k vytvoření osobitého vizuálního stylu tohoto filmu.

Animované synergie

Teď, když je natáčení kompletně dokončeno, producenti plánují premiéru na podzim 2025. Film O nepotřebných lidech a věcech se svým neexkluzivním a vyrovnaným koprodukčním modelem vymyká tradičním přístupům k evropské filmové produkci a distribuci. Tato strategie, která upřednostňuje tvůrčí přínos před finanční investicí, podporuje vzájemný respekt mezi spolupracovníky a pomáhá vytvářet inkluzivnější a diverzifikovanější filmové prostředí.

Vandas prozradil, že cílem tvůrců je uvést film na prestižních festivalech, a to nejen na těch se zaměřením na animaci nebo filmy pro mládež. Věří, že díky atraktivitě pro více generací, je film vhodný i pro Berlinale. Uvedl také několik důvodů, proč je tento projekt čtyř zemí tak výjimečným: je to první slovinský celovečerní animovaný film, na jeho výrobě se podílejí všechny zúčastněné země stejnou měrou a je založen na vzájemné důvěře a partnerství, které zahrnuje i společná práva na všech územích.

Kromě českého studia MAUR film, které má s animovanými projekty bohaté zkušenosti, je koproducentem filmu O nepotřebných věcech a lidech slovenská společnost Artichoke, která spolupracovala na nedávném filmu MAUR filmu Electra (2023), oceňované hybridní animaci, a jejíž vlastní nedávné dílo, animované sci-fi White Plastic Sky (2023), bylo nominováno na Evropské filmové ceny i Annie Awards. Slovinským partnerem je studio ZVVIKS, které má za sebou dvě desetiletí zkušeností, a francouzským koproducentem je slavné studio Vivement Lundi !, které se může pochlubit dlouhou řadou animovaných projektů, včetně oceňovaného ani-dokumentu Utéct (2020), nominovaného na Oscara ve třech kategoriích. 

Projekt získal podporu od různých kulturních institucí, včetně Creative Europe-MEDIA, Českého filmového fondu, slovenského Audiovizuálního fondu, Slovinského filmového centra, Bretagne Cinéma a TVR Tempo. Byl také oceněn cenou Eurimages Co-production Development Award na festivalu Cartoon Movie 2019. Distribuční práva jsou zajištěna ve všech koprodukčních teritoriích a producenti v současné době jednají s mezinárodními sales agenty.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás