Filmový festival v Cannes a souběžný filmový trh Marché du Film je každoročně největší filmovou událostí na světě, kterou v posledních letech pravidelně navštěvuje kolem 15 000 filmových profesionálů ze 140 zemí světa. Na trhu je pravidelně kolem 500 vystavovatelů včetně 300 sales společností a kolem 60 národních pavilonů. Z ČR do Cannes pravidelně jezdí kolem 100 filmových profesionálů.
MFF Cannes tvoří několik složek – festival se svými oficiálními i paralelními sekcemi, filmový trh Marché du Film, projekce na trhu, koprodukční program Producer's Network a další aktivity pro filmové profesionály.
Czech Film Center působí na festivalu v Cannes od roku 2004. Spolupráce s festivalem probíhá průběžně behem celého roku, kdy CFC poskytuje organizátorům informace o aktuální české produkci, konzultuje filmy do programu, předává kontakty na držitele práv, informuje o nosičích, projekcích či zasílání vhodných filmů. V domácím prostředí CFC rozesílá pravidelné výzvy českým tvůrcům o uzávěrkách, programových sekcích a dalších aktualitách festivalu. Přímo na festivalu pak CFC mimo jiné sleduje vývoj v ostatních zemích a usiluje o navazování nových možností spolupráce, ať už je to prezentace českého filmu na mezinárodních trzích, nové vzdělávací či koprodukční příležitosti, přehlídky českých filmů či nové industry aktivity.
Festival v Cannes je v současnosti nejprestižnějším filmovým setkáním na světě. První ročník festivalu se konal v roce 1946. Hlavní filmovou cenou v Cannes je Zlatá palma („Palme d'Or") udělována za nejlepší film. Zlatá palma byla poprvé udělena v roce 1955, v letech 1939 až 1954 byla hlavní cenou Velká cena („Grand Prix du Festival International du Film") stejně jako tak později v letech 1964 až 1974.
Další sekce – provozované externími organizacemi během festivalu v Cannes
Directors' Fortnight (Quinzaine des Cinéastes) – nezávislá sekce založená v roce 1969 pod vlivem květnových událostí původně jako konkurence festivalu v Cannes pro prezentaci nepříliš známých filmařů. Na festivalu se se svými díly v minulosti objevili např. George Lucas, Ken Loach, bartři Dardenneové, Michael Haneke nebo Spike Lee. Projekce trvají 11 dní a nejsou součástí oficiální přehlídky festivalu.
Semaine de la Critique – paralelní sekce festivalu, založená v roce 1962. Zaměřuje se na objevování nových talentů a je určená pro první a druhé filmy. Do finálního výběru postupuje 10 krátkých a 10 celovečerních filmů prezentovaných na festivalu. Výběr filmů provádí výbor složený z francouzských kritiků sdružených v organizaci Syndicat Français de la Critique de Cinéma. Mezinárodní porota pak uděluje tři ceny: Le Grand Prix Nespresso a Prix Révélation France 4 pro celovečerní filmy, a Prix Découverte Leica Cine pro krátké filmy.
ACID (Association for Independent Cinema and its Distribution) - ACID je asociace filmových režisérů, která už 23 let podporuje pronikání nezávislých filmů do kin.
Marché du Film je největší filmový trh na světě. V roce 2024 se akreditovalo kolem 15 tisíc filmových profesionálů, z toho 3200 producentů, 1200 sales agentů, 1750 nákupčích a 800 festivalových organizátorů. Za Českou republiku se festivalu a trhu pravidelně účastní víc jak 100 filmových profesionálů.
Trhovou akreditaci, projekci na trhu či umístění krátkého filmu do Short Film Corner lze objednávat na http://www.marchedufilm.com/en/.
VYBRANÉ AKCE KONANÉ V RÁMCI MARCHÉ DU FILM
Producer's Network
Producers Network je exkluzivní networkingový program, který pozve více než 500 producentů z celého světa na sérii setkání a schůzek, navržených speciálně k podpoření mezinárodní koprodukce a získávání kontaktů. Během týdne mají účastníci příležitost setkat se s potenciálními partnery, kteří mohou pomoci posunout jejich projekty dál: s koproducenty, sales agenty, distributory, filmovými fondy…
https://www.marchedufilm.com/programs/producers-network/
Spot the Composer & Shoot the Book!
Hledáte pro svůj film hudebního skladatele nebo se poohlížíte po vhodném námětu pro filmovou adaptaci? Pak jsou pro Vás vhodné právě tyto dvě úzce zaměřené akce, které do Cannes přiváží každý rok desítku zajímavých hudebních skladatelů a vybrané knižní nakladatele, kteří prezentují své aktuální tituly vhodné pro filmovou adaptaci.
https://www.marchedufilm.com/programs/spot-the-composer/
https://www.marchedufilm.com/programs/shoot-the-book/
Festivals Hub
Unikátní program poskytující prostor filmovým festivalům funguje v rámci trhu od roku 2021 a jeho cílem je propojovat aktivity festivalů a otevírat komuniku i dalším filmovým profesionálům. Program se skládá z přednášek, debat a networkingových akcí.
https://www.marchedufilm.com/programs/festivals-hub/
Goes to Cannes
Několik partnerských festivalů připravuje prezentace Works in Progress připravovaných filmů, které jsou hojně navštěvované zástupci filmových festivalů.
https://www.marchedufilm.com/programs/goes-to-cannes/
Animation Day
Celý jeden den na Marché du Film věnovaný animaci je organizovaný ve spolupráci s Annecy od roku 2019 a zahrnuje prezentace projektů v různých fázích rozpracovanosti, které hledají partnery, přednášky, projekce, diskuze a networkingová setkání.
https://www.marchedufilm.com/programs/animation-day/
Cannes Docs
Program poskytuje prostor filmovým profesionálům pohybujícím se v prostředí dokumentárního filmu. Skládá se z prezentací filmů v různých stádiích vývoje a výroby, přednášek, debat a networkinových setkání. Celý program je zakončen dnem věnovaným dokumentárnímu filmu Doc Day.
https://www.marchedufilm.com/programs/cannes-docs/
Cannes Next & Cannes XR
Konference Cannes Next poskytuje exkluzivní pohled na budoucnost filmového průmyslu a snaží se filmové profesionály propojovat s průkopníky technologický inovací. Cannes XR je pak platforma pro propagaci imerzivního umění a průmyslu a skládá se ze soutěže 12 imerzivních děl, distribučního trhu pro tento typ obsahu a závěrečné party.
https://www.marchedufilm.com/programs/cannes-xr/
Počátky prezentace České republiky prostřednictvím Czech Film Center na Mezinárodním filmovém festivalu a trhu v Cannes se datují do roku 2004, kdy se tři země (ČR, Slovensko a Polsko), právě vstupující do Evropské unie, rozhodly společně prezentovat na jednom z největších filmových trhů a festivalů na světě. Tak vznikla myšlenka společně prezentace české, polské a slovenské kinematografii a filmového průmyslu. Česko-polsko-slovenský pavilon fungoval až do roku 2006. Na jeho sklonku se polská strana, nově zastoupená vzniklým Polským filmovým institutem, rozhodla pro samostatnou prezentaci. Organizátory pavilonu jsou Czech Film Center a Slovenský filmový ústav.
CFC v rámci pavilonu nabízí akreditovaným návštěvníkům:
- využití prostor pavilonu jako zázemí na schůzky pro akreditované distributory, producenty, prodejce filmů, zástupce festivalů, novináře atd.
- základní občerstvení (káva, čaj, nealkoholické nápoje)
- možnost uvedení kontaktu CZ pavilonu jakožto kontaktního místa v Cannes
- prostory na propagaci českých filmů, festivalů, filmových společnosti atd. formou letáků, brožur, plakátových ploch
- přehled o účasti českých akreditovaných zástupců v Cannes
- účast na networkingových akcích pořádaných v pavilonu
- prostřednictvím ČFC lze také získat kontakty na zahraniční filmové instituce a společnosti, napojit se na film commission jiných zemí, apod.
Činnost CFC v rámci trhu
- realizace pavilonu
- činnost během konání trhu (zodpovídání dotazů, poskytování informací, jednání s představiteli mezinárodního filmového prostředí apod.)
- doprovodný program / akce v pavilonu – tematická setkání, prezentace filmů v programu, např. koprodukční setkání, na kterém se potkávají producenti se zájmem o spolupráci v rámci daných regionů
- informování české odborné veřejnosti a poskytování konzultací českým profesionálům ohledně jejich účasti v Cannes – akreditace, ubytování, cesta, prezentační materiály, schůzky, projekce na trhu a jejich zajištění, práce s novináři, pomoc s uspořádáním akce
- propagace české účasti (filmy, akce, lidé) směrem k zahraničním profesionálům a novinářům
Existuje několik druhů akreditací a ta pro filmové profesionály je zdarma (festival badge), od roku 2022 ale festival podmiňuje účast zaplacením environmentálního poplatku 20 EUR kompenzujícím uhlíkovou stopu účastníka.
Akreditační centrum se nachází napravo od Palais des Festivals v na okraji přístavu v budově Gare Maritime.
Více informací o akreditacích zde: http://www.festival-cannes.com/en/participer/accredit
Akreditace na filmový trh MARCHE DU FILM
- akreditace na trh (market badge), opravňující ke vstupu i na projekce filmů na filmovém trhu, na industry akce, s ročním předplatným na Cinando.com a s uvedením včetně uvedení v Market Guide.
Více na https://www.marchedufilm.com/accreditation/.
Program festivalu
www.festival-cannes.com/en.html
Vstupy do kina
Na filmy v hlavní soutěži, promítané ve velkém sále Palais des Festivals jsou potřeba vstupenky, které se rezervují přes online (přístupové kódy má každý na své akreditaci). Pokud se projekce, na kterou máte vstupenku, nezúčastníte, organizátor Vám strhne body potřebné k rezervaci a tím zásadně omezí Váš další přístup ke vstupenkám. Pokud se projekce neplánujete zúčastnit, doporučujeme lístek vrátit. Při vstupu je třeba se prokázat i platnou akreditací.
Ostatní festivalové projekce jsou přístupné pouze s akreditací. Na trhové projekce se dostanete pouze s trhovou akreditací.
Na odpolední a večerní představení v hlavním sále je potřeba společenský oděv.
Festivalová a trhová akreditace opravňuje ke vstupu i na projekce nezávislých sekcí mimo oficiální program Quinzaine des Réalisateurs, Semaine de la Critique a ACID. Vstup na projekce v letním kině na pláži je volný.
Cesta a ubytování
Cestu a ubytování si hradí každý účastník sám, tyto služby CFC nezajišťuje ani nezprostředkovává.
Více info zde:
http://www.festival-cannes.com/en/participer/guide