15 Červenec 2024
Česká nezávislá produkční společnost Cinémotif Films prožívá své dosud nejproduktivnější období. Podporu debutujících filmařů, na kterou se původně zaměřovala, obohatila o rozvíjení talentu už zkušených tvůrců a zároveň rozšiřuje svůj teritoriální záběr a vstupuje do tvůrčích partnerství po celé východní i západní Evropě. A mezitím nepřestává být věrná hybridním a neobvyklým narativním filmům a dalším odvážným artovým projektům. Zakladatelka společnosti Kristýna Michálek Květová se stala českou Producer on the Move za rok 2024.
Martin Kudláč
Nezávislá produkční společnost Cinémotif Films, kterou založila Kristýna Michálek Květová se svými kolegy z FAMU, nyní s vervou vstupuje do své další fáze. Prvním projektem Květové byl minimalistický film o dospívání režiséra Martina Jelínka Road-Movie (2015) v produkci Studia FAMU, který měl premiéru na festivalu Tallinn Black Nights. Samotný Cinémotif vznikl v roce 2016.
Po rozšíření vedení společnosti o producenty Martinu Netíkovou a Tomáše Michálka, byl prvním počinem Cinémotif Films poetický hudební dokument o historii elektronické hudby, The Sound Is Innocent (2019). Debut Johany Ožvoldové vznikl v koprodukci s francouzským Films de Force Majeure a slovenským Punkchart Films, v premiéře byl uveden na Visions du Réel 2019 a pokračoval na významné festivaly, včetně Sheffield DocFest a DOK.fest Mnichov.
Po tomto počátečním úspěchu, který už naznačil směřování společnosti, následoval film Fiony Zieglerové Ztraceni v ráji (2021), absurdní komediální road-movie o rozdílných hodnotách dvou kultur. Tento projekt byl zároveň milníkem, neboť se jednalo o vůbec první česko-švýcarskou koprodukci. Cinémotif pokračoval v rozšiřování svého teritoriálního záběru a navázal spolupráci s rumunskými producenty Corneliu Porumboiuem a Roxanou Garet na jejich projektu Zlý časy (2022), thrilleru s artovým nádechem v režii Toma Wilsona.
Pro Cinémotif Films byl klíčovým rok 2022, kdy sklízel plody hned několika projektů. Na filmovém festivalu ve švýcarském Locarnu měl premiéru druhý dokument Veroniky Liškové Návštěvníci (2022), který vznikl ve spolupráci s norskou společností Ten Thousand Images a slovenským Peter Kerekes Film. Lišková v něm prolíná osobní reflexe se svědectvími místních obyvatel a využívá zdánlivě idylický Longyearbyen jako odrazový můstek pro diskusi o globalizaci, udržitelnosti a latentní xenofobii. Film na pozadí oteplování Arktidy zkoumá dopad kolektivních rozhodnutí obyvatel na migraci a zhoršování životního prostředí.
Snaha o rovnocenné zastoupení odvážných dokumentů a inovativních hraných filmů v portfoliu společnosti vedla Cinémotif Films ke spolupráci s Punkchart films – slovenskou produkční společností zkušeného režiséra a producenta Ivana Ostrochovského – na projektu Arvéd (2022). Celovečerní debut Vojtěcha Maška je dobovým životopisním filmem/mystickým thrillerem o českém okultistovi Jiřím Arvedovi Smíchovském, známém svými styky jak s nacisty, tak s komunisty. Film, který se vyznačuje mistrnými časovými smyčkami a spletitým dějem, získal v roce 2022 tři Ceny české filmové kritiky – za nejlepší scénář, hudbu a herecký výkon, a s dvanácti nominacemi vedl žebříček nominací na České lvy.
Od té doby je Punkchart films hlavním partnerem Cinémotif Films, který se podílel se na několika jeho projektech, včetně Ostrochovského Světloplachosti (2023). Film, jehož spolurežisérem a spoluscenáristou je Pavol Pekarčík, se natáčel v charkovském metru v době válečného obležení města. Hybridní poetické dokudrama přináší dětský pohled na rusko-ukrajinskou válku a vypráví dojemný příběh o přežití, přátelství a hledání naděje i v těch nejtemnějších dobách. Po uvedení filmu na benátském filmovém festivalu v nezávislé sekci Giornate degli Autori následovalo turné po mnoha mezinárodních festivalech.
Společnost Cinémotif Films neustále zvyšuje tempo a nezdá se, že by chtěla polevit. Veronika Lišková nedávno dokončila natáčení svého prvního hraného filmu Rok vdovy (2024), který je teď v postprodukci. Přibližuje život mladé vdovy Petry, která se, zasažena hlubokým zármutkem po náhlé ztrátě manžela, musí potýkat s administrativní problémy – a rozšiřuje tak osobní rozměr filmu na zkoumání vyrovnávání se člověka se ztrátou, společenských norem a individuální autonomie. Květová, která často spolupracuje s filmařkami, poznamenává, že společnost je ze dvou třetin tvořena ženami a vychází vstříc potřebám pracujících matek, takže jich může být na place více – jako tomu bylo v případě Roku vdovy.
Lišková již připravuje se společností Cinémotif Films svůj další projekt – hybridní film o poruchách příjmu potravy s názvem My Second Perfect Me, který vzniká v koprodukci se slovenským producentem Peterem Kerekesem a italskou společností Jump Cut. Film, jehož záměrem je redefinovat běžné chápání poruch příjmu potravy, nás zavede na osobní terapeutickou cestu za sebepřijetím, na které se jeho protagonistka snaží nepodlehnout neúprosné honbě za dokonalostí. Ve vývoji je také film Hellcats, projekt Eugena Lišky, scenáristy filmu Rok vdovy. Vychází z literárního blogu Hany Vondráčkové, která v něm s černým humorem popisuje své zkušenosti s péčí o matku postiženou Alzheimerovou chorobou. Cinémotif, také ve spolupráci s Punkchart films, koprodukuje dokument Ivana Ostrochovského Autoportrét, profil významného slovenského kameramana Igora Luthera. Film, strukturovaný jako doku-esej, zkoumá Lutherovu rozsáhlou tvorbu a jeho boj s těžkou nemocí a zachycuje jeho úvahy o vlastním profesním přínosu i bouřlivém osobním životě.
Ostrochovský hraje také důležitou roli v dalším významném milníku Cinémotif Films, dosud největším projektu společnosti – životopisném dramatu Lata z Československa 30. let. Hlavním producentem je Ostrochovský, ale plánuje se koprodukce se SAMSA Film a dalšími partnery z Německa a Rakouska. Film je příběhem Laty Brandisové, německé aristokratky, která jako první a jediná žena vyhrála Velkou pardubickou steeplechase. Kromě vyprávění o jejím historickém vítězství nad mužskými soupeři se projekt dotýká společenských a politických otázek doby a vyzdvihuje mimořádnou houževnatost hlavní hrdinky.
Cinémotif se blíží ke konci prvního desetiletí své existence a jeho zakladatelka, která byla vybrána do programu European Film Promotion Producers on the Move 2024, zdůrazňuje, že se společnost za tuto dobu hodně posunula a postupně se stává strategickým mezinárodním koprodukčním partnerem, který překlenuje propast mezi východoevropskou a západoevropskou kinematografií. Zatímco zpočátku se Cinémotif zaměřoval na debutové projekty, nyní se snaží podporovat i vývoj dalších děl začínajících filmařů, a růst tak spolu s nimi. V tomto duchu se nese i plánovaná spolupráce na projektu Jan Merta – Modrý lišák (2025), intimní časosběrný dokumentární portrét významného českého malíře 80. let Jana Merty, známého svým naivním mysticismem. Projekt, který je nyní ve fázi postprodukce, je dialogem otce a syna, na jehož režii se podílel syn protagonisty Tomáš Merta a jeho kolega Tomáš Klein. Pod křídly společnosti připravuje Tomáš Klein také film Smrt nanečisto, který prostřednictvím časosběrných fotografií a technik hraného filmu zkoumá využití psychoaktivních látek v paliativní péči.
V návaznosti na úspěch filmu Arvéd, pokračuje Cinémotif také v přípravách druhého filmu Vojtěcha Maška Tool for Happiness. Maškův nový projekt kombinuje romantickou komedii s absurdní sci-fi, odehrávající se v blízké budoucnosti, kde je kanibalismus uznáván jako jedno ze základních lidských práv. Tento temně satirický snímek sleduje jedince určené ke konzumaci, kteří jsou posíláni do rodin na tradiční setkání určená k posílení společenských vazeb k humánnímu, dobrovolnému poražení. Pak se však zkříží cesty jednoho z mužů, který se má stát další obětí, a ženy, která hledá pravou lásku, což je vede k zpochybnění zákona i jejich dalšího osudu. Cinémotif připravuje také televizní minisérii American Dream Sáry Zeithammerové a režiséra Damiána Vondráška, jehož krátký film Rituály (2022), rovněž z produkce společnosti Cinémotif Films, získal Českého lva za nejlepší krátký film. Seriál vypráví o falešné nabídce k sňatku, která nejprve rozvrátí, ale nakonec stmelí dysfunkční rodinu.
Co se týče mezinárodního přesahu společnosti, Cinémotif nadále posiluje své vazby, zejména se Slovenskem, kde v současné době spolupracuje na hraném debutu Márie Pinčíkové Výkřiky bez ozvěny, který zkoumá totalitu a propagandu prostřednictvím stylizovaného vyprávění o tělesné výchově a gymnastice. Dalším ambiciózním slovenským projektem je dokument Zóny nikoho trojice mladých filmařek – Viery Čakányové, Barbory Sliepkové a Lucie Kašové. Projekt se zabývá největšími ekologickými katastrofami v zemi a odhaluje jejich toxický dopad na slovenskou krajinu. A nakonec – spolupráce Cinémotif Films s chorvatskou producentkou Miljenkou Čogeljou ze společnosti Pipser, započatá na filmu Rok vdovy, pokračuje celovečerním debutem Miroslava Sikavici Milk Cow. Film, popisován jako pronikavá, klaustrofobická černá komedie, sleduje proměnu jedné vdovy potom, co zmizí úspory jejího zesnulého manžela a zpochybňuje tradiční rodinné role a očekávání. Natáčení je naplánováno na začátek roku 2025.