Film Karavan Zuzany Kirchnerové míří do Cannes!

10 Duben 2025

Český film (v zahraničí)

Film Karavan Zuzany Kirchnerové míří do Cannes!

Český film (v zahraničí)

Film Karavan Zuzany Kirchnerové míří do Cannes!

c

Čekání je u konce. Český celovečerní film se po více než třiceti letech navrací do oficiálního programu nejprestižnějšího světového festivalu, Mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Do sekce Un Certain Regard byl z obrovské mezinárodní konkurence vybrán celovečerní hraný debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirchnerové Karavan.

Poetická road movie o svobodě, různých podobách lásky, o sžíravé touze začít konečně žít a nejen přežívat vznikla v produkci Dagmar Sedláčkové ze společnosti MasterFilm. Film vznikl v česko-slovensko-italské koprodukci. Komajoritně se na něm podílí slovenská společnost nutprodukcia, dalšími koproducenty jsou italská produkční firma Tempesta, Česká televize, STVR: Slovenská televízia a rozhlas, Amygdala Pictures a společnost Innogy. 

Státní fond audiovize podpořil výrobu filmu a poskytl podporu z programu filmových pobídek.

Film dále podpořili: Audiovizuálny fond, MIC Direzione Generale Cinema e Audioviso, EURIMAGES, ARTE G.E.I.E., Calabria Film Commision, Emilia Romagna Film Commission, Creative Europe MEDIA, Torino Film Lab, Jihomoravský filmový fond a Filmová nadace.

Zuzana Kirchnerová se rozhodla hned na začátku projektu pro obsazení Ani Geislerové do hlavní role Ester: „O Aně Geislerové jsem přemýšlela dlouho, toužila jsem po herečce, která by se na scénář opravdu napojila, byl jí blízký a nebála se jít na dřeň. První setkání s Aňou bylo velmi krásné, neboť jsem od prvního momentu cítila, že scénář přesně chápe, že se jí hluboce dotýká a vnímá všechny jeho vrstvy.”

Režisérka již v minulosti na festivalu v Cannes slavila úspěch s krátkometrážním filmem Bába, za nějž roku 2009 získala prestižní Cenu za nejlepší krátký film v sekci Cinéfondation. Ta patří mezi nejvýznamnější ocenění pro mladé filmaře na světě.

„Je pro nás ctí představit Karavan právě v Cannes, v sekci, která vyzdvihuje autorské hlasy a citlivé filmařské přístupy. Pro mě osobně je Karavan filmem, který otevírá téma rodičovství tak, jak se o něm často nemluví – bez idealizace, s pochybnostmi, touhou i vinou. Příběhem o lásce a o svobodě, kterou si někdy musíme umět dovolit,” dodává producentka Dagmar Sedláčková, pro kterou se rovněž jedná o návrat na festival v Cannes – v roce 2022 zde byl uveden ukrajinský snímek Pohled motýla Maksyma Nakonechnyiho, který za Českou republiku koprodukovala.

Uvedení filmu Karavan v hlavním programu festivalu je pro českou audiovizi historickým momentem. Posledním majoritně českým filmem uvedeným v programu tohoto nejprestižnějšího festivalu na světě byl v roce 1994 surrealistický film Lekce Faust režiséra Jana Švankmajera. Jedinou českou režisérkou, která se do programu festivalu Cannes probojovala, byla Věra Chytilová s filmem Ovoce stromů rajských jíme vybraným do soutěže v roce 1970.

„Mám obrovskou radost, že se to po 12 letech fungování samostatného fondu povedlo a český film se vrací do Cannes. Navíc právě v roce, kdy světu představujeme rozsáhlé změny v naší audiovizi – rozšíření podpory na seriály a videohry, zvýšení filmových pobídek a stabilní financování včetně příspěvku ze státního rozpočtu,” komentuje ředitelka Státního fondu audiovize Helena Bezděk Fraňková.

MFF Cannes bude letos probíhat od 13. do 24. května.

Festival v Cannes byl poprvé pořádán v roce 1946 a již od prvních ročníků se zde objevovaly československé filmy. Zásadní průlom však přišel v 60. letech, kdy na mezinárodní scéně zazářila Československá nová vlna. Za jeden z největších úspěchů z této doby lze považovat dvojnásobné ocenění filmu Všichni dobří rodáci režiséra Vojtěcha Jasného, který v roce 1969 získal cenu pro Nejlepší režii a Zvláštní uznání.

V posledních letech v Cannes byly uvedeny pouze české krátkometrážní nebo studentské filmy. V roce 2023 například upoutal pozornost animovaný snímek Electra režisérky Darii Kashcheevy, uvedený v prestižní sekci studentských filmů La Cinef. Do téže sekce byl ve stejném roce zařazen také hraný film Osmý den režiséra Petra Pylypčuka. Vloni byla do sekce La Cinef zařazena animace Plevel režisérky Poliny Kazak, jeden z nejúspěšnějších českých filmů uplynulého roku.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu audiovize pro propagaci české audiovizuální tvorby v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás