MFF Benátky 2024: Osobní a společenské bouře v centru pozornosti

08 Srpen 2024

Český film (v zahraničí)

MFF Benátky 2024: Osobní a společenské bouře v centru pozornosti

Český film (v zahraničí)

MFF Benátky 2024: Osobní a společenské bouře v centru pozornosti

n

Na 81. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách budou uvedeny tři pozoruhodné celovečerní české projekty – jeden z nich je dílem začínajícího tvůrce, druhý vytvořil už zkušený režisér a třetím je imerzivní VR film. Tyto tři filmy budou mít premiéru v paralelních soutěžních sekcích Orizzonti a Orizzonti Extra, které upozorňují na nejnovější estetické a výrazové trendy ve filmové tvorbě. Peter Kerekes se do Orizzonti vrací s filmem Je to ve hvězdách, který zkoumá lidské touhy prostřednictvím astrologie; jeho předchozí film 107 matek získal Cenu Orizzonti za nejlepší scénář. Vojtěch Strakatý debutuje v Orizzonti Extra celovečerním filmem After Party o osobním a finančním rozvratu v životě jedné rodiny. A do Benátek se vrací i další český filmař – Ondřej Moravec, který v sekci Venice Immersive uvede své nejnovější dílo ve smíšené realitě Křehký domov, které spolurežíroval s Victorií Lopuchinou. Ve stejné sekci mělo v roce 2022 premiéru jeho Tmání. Kromě toho se v sekci Out of Competition představí seriál dánské produkční společnosti Zentropa v režii Thomase Vinterberga, Families Like Ours. Dystopická rodinná sága se částečně natáčela v České republice. 

Martin Kudláč

Mejdan končí

Nováček Vojtěch Strakatý, čerstvý hlas české nezávislé kinematografie, uvede na festivalu v Benátkách svůj celovečerní debut After Party, který představuje významný krok v jeho rodící se kariéře. Na základě osobní zkušenosti s otcem, který se ocitl v dluhové pasti, vytvořil Strakatý spíše fikci založenou na realitě než přímočarý autobiografický film.

Hlavní hrdince After Party, třiadvacetileté Jindřišce se se začne rozpadat budoucnost, když zjistí, že její otec má neúnosné dluhy, které ohrožují jejich rodinný dům. Po nočním večírku čeká Jindřišku bouřlivých 24 hodin, kdy se musí vyrovnat s hrozícím zabavením rodinného majetku, zachránit, co ještě jde, vyhnout se lichvářům, kteří pátrají po jejím zmizelém otci, a smířit se s tím, že situace ohrožuje její plány, včetně studia v Anglii. Jindřišce je oporou její nejlepší kamarádka, svobodomyslná Karolína, která se nečekaně stane hlasem rozumu uprostřed chaosu a pomáhá Jindřišce čelit existenciální a finanční krizi.

Navzdory očekávání, které vyplývá z námětu, není After Party sociálně realistické drama. Jindřiščina rodina obývá luxusní dům s bazénem a rozsáhlým pozemkem, což je znakem vyšší střední třídy, a o to víc zaráží otcova finanční lehkomyslnost. Film se odehrává během jediného dne, kdy se stupňuje tlak na Jindřišku, která čelí těžkým rozhodnutím. Otcovo naléhání, aby se stala ručitelkou pro další půjčky – legální i nelegální – posouvá film do oblasti thrilleru, přestože je postaven jako drama o dospívání. Strakatý plynule mísí a ohýbá různé žánrové konvence, zapojuje prvky rodinného dramatu, letní romance a buddy movie. 

After Party nasnímal kameraman Stanislav Adam, známý svou prací na dokumentu Grety Stocklassy Blix Not Bombs a na slovenském seriálu Slované a sestříhal ho Filip de Pina (Němá tajemství). Film se vyznačuje civilním realismem umocněným letními tóny a minimalistickou, stylizovanou estetikou, která odlišuje Strakatého debut od typické pochmurnosti sociálních dramat.

After Party produkuje mladý producent Marek Novák ze společnosti Xova Film, který byl se Strakatého projektem vybrán do prestižního programu Berlinale Talents. Projekt byl také představen v rámci industry programu Czech Film Springboard pořádaného Českým filmovým centrem na festivalu Finále Plzeň 2019. Zatímco Strakatý se benátského festivalu účastní poprvé, Novák se na Lido vrací – jeho předchozí projekt Běžná selhání režisérky Cristiny Grosan měl premiéru v rámci vedlejší sekce benátského festivalu Giornate degli Autori. Film After Party navíc vzniká v koprodukci i/o post, Studia BEEP a České televize, za podpory Státního fondu kinematografie. Obchodní zastoupení a předprodeje jsou v jednání, tuzemská premiéra je stanovena na podzim 2024.

Cestopis s horoskopem

Uznávaný slovenský filmař Peter Kerekes se s dokumentárním filmem Je to ve hvězdách vrací do soutěže Orrizonti, kde za svůj předchozí film, 107 matek získal cenu za nejlepší scénář. Zatímco film 107 matek se natáčel na Ukrajině, dokument o neapolské astroložce Lucianě de Leoni d'Asparedo Je to ve hvězdách začíná v Itálii. Luciana věří, že postavení hvězd při narození předurčuje lidský osud. Její netradiční podnikání spočívá v tom, že své klienty posílá na narozeninové výlety do míst s příznivými konstelacemi a nabízí jim možnost „znovuzrození“ pod novou oblohou. 

Je to ve hvězdách je časosběrný cestopisný dokument, který, podobně jako předchozí Kerekesovy filmy, spojuje autenticitu dokumentárního filmu se strukturovaným vyprávěním dramatu. Toto spojení tvůrci umožňuje zkoumat lidské zkušenosti a kulturní nuance prostřednictvím bohaté filmové optiky. Kerekesova schopnost spojit dokumentární realismus s dramatickými vyprávěcími postupy se stala charakteristickým znakem jeho stylu, za který si vysloužil uznání kritiky a získal pozici jedinečného autora.

Kromě Luciany se Je to ve hvězdách zabývá osudy jejich pěti klientů. Každý z nich má svůj příběh a jedno velké přání. Giovanni, dvaapadesátiletý majitel pohřebního ústavu, hledá partnerku, která by s ním sdílela život i podnikání. Adriana a Giuliana, téměř identická dvojčata, si přejí lásku a pevné rodinné pouto. Alessandra, elegantní starší dáma, touží po osvobození od své panovačné matky. Valentina, matka dvou dětí, si přeje získat zpátky manželovu ztracenou náklonnost. Barbara, opuštěná svým otcem hudebníkem, touží po otcovské lásce a naplněném vztahu.

Narozeninové výlety vedené Lucianinými astrologickými vhledy zavedou protagonisty filmu do různých koutů světa, od Libanonu po Aljašku a Tchaj-wan a stávají se pro ně transformujícími zážitky, které jim pomáhají objevit své pravé já. Během putování různými krajinami a kulturami se konfrontují se svými nejhlubšími obavami a touhami a nacházejí nečekaná spojení a zjevení.

Kerekes, známý svými oceňovanými filmy Sametoví teroristé a 107 matek, vnáší do filmu svou charakteristickou směs humoru, empatie a lidského vhledu. Mnohovrstevnaté vyprávění a sedmileté odhodlání zachytit cestu hlavních hrdinů podtrhuje pečlivou řemeslnou práci a nasazení tvůrce.

Je to ve hvězdách vzniká v koprodukci Itálie, Slovenska, Rakouska, České republiky a Chorvatska. Za Českou republiku jej koprodukuje společnost Artcam Films. Film byl podpořen Státním fondem kinematografie, Fondo Audiovisivo FVG, MiC (Ministero della Cultura), Eurimages, slovenským Audiovizuálním fondem, Chorvatským audiovizuálním centrem, Filmovou komisí Friuli Venezia Giulia, Jihomoravským filmovým fondem, Creative Europe-MEDIA, TAICCA. Stejně jako předchozí Kerekesovy filmy má i Je to ve hvězdách zaručený dlouhý festivalový život.

Odhalená křehkost

Český filmař Ondřej Moravec představí v sekci Venice Immersive 30minutový film Křehký domov, který natočil ve spolupráci s ukrajinskou režisérkou Victorií Lopuchinovou. Film zkoumá dopad ukrajinské války na obyčejné rodiny a využívá pokročilou technologii smíšené reality, která kombinuje digitální a fyzické prvky. Pohlcující zážitek přenese diváky do obývacího pokoje ukrajinské rodiny, kde poklidná minulost postupně ustupuje napjaté, strachem naplněné přítomnosti, a odráží tak obrovský zmatek, kterému od začátku války čelí miliony Ukrajinců. Vyprávěním se prolínají tradiční ukrajinské melodie, které vyvolávají pocit propojení a empatie.

Prostřednictvím smíšené reality se diváci stávají svědky proměny známého prostředí v obydlí ukrajinské rodiny, která přechází z poklidné minulosti do bouřlivé současnosti. Při procházení tímto prostorem je provázejí hlasy Ukrajinců a tradiční melodie, evokující osobní vzpomínky a emoce spojené s domovem. Ondřej Moravec a jeho tým upozorňují na pokračující boj ukrajinského lidu a nabádá diváky, aby se zamysleli nad svým vlastním pocitem domova a zranitelností svého životního prostoru.

Křehký domov navazuje na témata, která Moravec zkoumal již dříve, s ukrajinským spolurežisérem Volodymyrem Kolbasou ve filmu Fresh Memories: The Look, který měl premiéru na festivalu South by Southwest v texaském Austinu, a který zachycuje drsnou realitu válkou zničeného Charkova prostřednictvím 360° kamery. Filmy Ondřeje Moravce, jako jednoho z průkopníků českého VR filmu, se často objevují na mezinárodním festivalovém okruhu. Jeho debutový VR projekt Tmání, který se zabývá tématy deprese a duševního zdraví, měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách v roce 2022 a poukázal na tvůrcovu schopnost zpracovávat citlivá témata s citem a nadhledem.

Křehký domov je pokračováním Moravcova zkoumání nových médií a interaktivního vyprávění příběhů. Projekt, jehož vývoj a výrobu podpořil Státní fond kinematografie, s dodatečnou podporou společnosti IKEA, produkuje společnost Brainz Immersive, producentů Robina Pultery a Ondřeje Moravce. Na vizuálním ztvárnění se podílel hlavní výtvarník filmu Longiy, 3D vývojář Jozef Barančik a kreativní producent Abdulaziz Aldigs.

Dystopický seriál s českou podporou

Uznávaný dánský režisér Thomas Vinterberg, který získal se svým filmem Chlast Oscara za nejlepší cizojazyčný film se nedávno pustil i do tvorby pro televizi – seriálem Families Like Ours. Tato šestidílná dystopická rodinná sága bude uvedena v sekci Out of Competition. Odehrává se v Dánsku blízké budoucnosti, které čelí postupné evakuaci kvůli stoupající hladině moře.

Protagonistka seriálu Laura prožívá svou první lásku s Elíasem a čelí přitom složitým vztahům se svými rozvedenými rodiči, architektem Jacobem a vystresovanou novinářkou Fanny. V situaci, kdy se voda rozlévá pořád dál a stát se hroutí, určuje možnosti úniku ekonomická situace lidí: bohatí si zajistí pohodlné přestěhování, zatímco ti méně šťastní čelí nové náročné realitě.

Families Like Ours je výpravný seriál, který zkoumá hodnotu života prostřednictvím témat lásky a rodiny na pozadí realistického katastrofického scénáře. Odráží současnou environmentální krizi a představuje mrazivě pravděpodobnou budoucnost, v níž se hroutí společenské struktury a přežití závisí na socioekonomickém postavení.

Dánská produkční společnost Zentropa při realizaci seriálu opět spojila síly s českou společností Sirena Film a navázala tak na úspěšnou spolupráci z dobového dramatu Bastard s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli, které loni získalo tři Evropské filmové ceny za nejlepší kameru, kostýmy a nejlepšího herce. Shodou okolností byl Bastard loni uveden také v Benátkách. Zentropa označuje Families Like Ours za svůj „dosud největší seriál“. Produkce s více než 40 herci a 2 500 komparzisty zahrnuje Dánsko, Švédsko, Českou republiku, Rumunsko a Francii. Seriál, za nímž stojí velcí evropští hráči jako Studiocanal a Canal+ a koproducenti jako ARD Degeto, NRK, TV4, představuje jejich významné společné dílo.

Seriál se natáčel v centru Prahy a na Starém Městě a získal od Státního fondu kinematografie pobídky v celkové výši 610 000 eur. Kromě filmu Bastard spolupracovala společnost Sirena Film na několika významných projektech, včetně životopisného snímku Jeden život s Anthonym Hopkinsem, filmu Bille Augusta Ehrengard: Umění svádět a filmu Na západní frontě klid společnosti Netflix – který se celý natáčel v České republice a získal čtyři Oscary a sedm cen BAFTA.

Česká republika se stala vyhledávanou destinací pro evropské a americké filmové projekty. Mezi aktuální špičkové produkce patří reboot kultovní klasiky Vrána v režii Ruperta Sanderse, spin-off Johna Wicka Ballerina s Anou de Armas a Keanu Reevesem v hlavních rolích nebo fantasy epos Kolo času, jehož všechny tři řady se natáčely v České republice. Amazon v současnosti v tuzemsku natáčí další významný projekt, očekávaný sci-fi seriál Blade Runner 2099, pokračování filmů Blade Runner a Blade Runner 2049. V této produkci, která je jednou z největších, jež se natáčí v českém hlavním městě, se objevuje futuristické dystopické Los Angeles vytvořené kompletně v barrandovských ateliérech. Natáčení má pokračovat až do prosince.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás