Nová generace českých talentů zamířila do Cannes

12 Červen 2024

Český film (v zahraničí)

Nová generace českých talentů zamířila do Cannes

Český film (v zahraničí)

Nová generace českých talentů zamířila do Cannes

n

77. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes představuje pestrou škálu inovativních děl talentovaných tvůrců, včetně nejmladších českých filmařů – od surrealistických animací až po podnětné dokumenty, které svými spletitými příběhy nabourávají zavedené normy vyprávění.

napsal Martin Kudláč pro CZECH FILM / Summer 2024

Letošní LaCinef – festivalová sekce, která je součástí hlavního programu a je věnovaná mladým nadějným režisérům – představí krátké a středometrážní filmy, které byly vybrány z více než 2000 přihlášených snímků filmových škol z celého světa. Z České republikypostoupil do finálového kola soutěže krátký film Plevel režisérky Poly Kazak. Alegorický příběh bez dialogů využívá osobitou techniku olejomalby na skle. Děj se odehrává na odlehlém poli zarostlém plevelem, na němž bojuje o přežití malá udržovaná zahrádka. Zahradnici, která se potýká s prudkou bouří rozsévající agresivní semena, dohání strach a odhodlání ke krajním opatřením. Film vznikl v produkci MAURfilm a koprodukci Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku (FAMO).

Kromě soutěžního filmu Poly Kazak na La Cinef se na La Croisette představí další dva projekty společnosti MAUR film. Do letošního ročníku Prix UniFrance byl vybrán Hurikán Jana Sasky a společný film Martina Smatany a Veroniky Zacharové Ahoj léto. UniFrance a její partneři, včetně společností MovieStar, RTBF, BeTV, Grand Action a TitraFilm, podporují mezinárodní zviditelňování začínajících filmařů a producentů prostřednictvím Ceny za krátký film, která přispívá k rozšiřování možností krátkých filmů dostat se k divákům a odborníkům po celém světě. Podmínkou pro udělení tohoto ocenění je partnerství s některou francouzskou společností. U filmu Hurikán se čeští producenti Martin Vandas z MAUR film a Kamila Dohnalová z Last Films spojili s francouzskou společností Laïdak Films, slovenskou produkcí Artichoke a bosenským animačním studiem AEON Production. U filmu Ahoj léto koprodukují Martin Smatana ze Studia Bororo, Kamila Dohnalová z Last Films a Martin Vandas z MAUR film s francouzskou společností Vivement Lundi !.

Černobílý ručně kreslený 2D animovaný film Hurikán sleduje svého hlavního hrdinu na humorné noční výpravě za sudem piva. Saska, který je zároveň animátorem i autorem komiksů, vnesl do tohoto událostmi nabitého filmu dynamiku komiksového vyprávění. Jeho předchozí film Happy End se v roce 2016 představil v Cannes v sekci Quinzaine des réalisateurs. Zacharová a Smatana ve svém filmu Ahoj léto spojují stop-motion a ručně kreslené techniky a vytvářejí dětskou komedii par excellence. Tento nápaditý film zachycuje dovolenou české, respektive slovenské rodiny u moře a zdůrazňuje, že skutečným přínosem dovolené je kvalitní společně strávený čas, nikoli okázalé vymoženosti. Přímočarý příběh a archetypální zasazení nabízí vizuálně poutavý a hřejivý zážitek, který ocení všechny věkové kategorie.

La Cinef je jen jednou z iniciativ festivalu v programu Cinéma de Demain, jehož posláním je podporovat filmovou tvorbu a zvyšovat povědomí o světové kinematografii. V souladu s touto pokračující tradicí canneského festivalu představovat nové talenty a posilovat filmový průmysl je také další součást programu – projekt La Résidence, v jehož rámci 12 vybraných režisérů tráví určitý čas v Paříži, kde rozvíjejí svůj debutový nebo druhý celovečerní projekt. V loňském roce byla do podzimní části La Résidence vybrána česká animátorka Diana Van Cam Nguyen, známá svými inovativními animovanými dokumenty. V rámci programu pracovala na svém celovečerním debutu Inbetween Worlds, v němž třiadvacetiletá Vietnamko-Češka stojí před zásadním rozhodnutím: zda přijmout nabídku k sňatku z Vietnamu, která nabízí finanční stabilitu, ale vyžaduje od ní, aby se podřídila tradičním rolím. Po Nguyenové se jarní části programu La Résidence účastní Daria Kashcheeva, další výrazná osobnost české filmové scény. Kashcheeva, která si získala uznání svými oceňovanými krátkými animovanými filmy Dcera a Electra tady připravuje svůj celovečerní debut They/Them. Projekt, v rámci dystopického příběhu, rozvíjí témata spojená s genderovou identitou a překračováním tradičních binárních klasifikací.

Kromě nových talentů české animované scény se na letošním festivalu v Cannes, v rámci 25. ročníku programu Producers on the Move, představí také producentka Kristýna Michálek Květová ze společnosti Cinémotif Films. Tento program každoročně vybírá mladé podnikavé evropské producenty s cílem propojit je s potenciálními koprodukčními partnery, posílit jejich postavení v rámci průmyslu a poskytnout jim významnou a viditelnou profesní platformu. Květová je zkušenou producentkou – několik jejích filmů bylo premiérově uvedeno na mezinárodní scéně. Do jejího portfolia patří například dokumentární film Veroniky Liškové Návštěvníci, vůbec první česko-švýcarská koprodukce Ztraceni v ráji a hraný celovečerní debut Liškové Rok vdovy, jehož natáčení nedávno skončilo.

Mezi další české projekty, které mezinárodní odbornou veřejnost na festivalu v Cannes nepochybně zaujmou, patří Playtopia, druhý celovečerní film režisérky Báry Jíchové Tyson, který produkuje loňská Producer on the Move Alice Tabery ze společnosti Cinepoint. Projekt bude představen v rámci East Doc Platform Showcase v sekci Docs-in-Progress na filmovém trhu Marché du Film. Hybridní dokument, který je nyní v preprodukci, tvůrčím způsobem kombinuje realistické a imaginární prvky. Film zkoumá témata moci, peněz, hierarchie a nerovnosti prostřednictvím zážitků osmi dětí z různorodých prostředí, které v nadčasovém sci-fi prostoru komunikují s Playtopií – fiktivním zařízením, které otevírá jejich představivost. Představy dětí spojené s protichůdnými koncepty „dobrého“ a „špatného“ života, odrážejí jejich vrozené chápání společenských hodnot. Režisérka ve vyprávění používá živé koláže, debaty, záběry z reálného života a kufřík miniaturních předmětů a klade si zásadní otázku, zda jsou naše společenské struktury v souladu s nejlepšími zájmy a budoucím úspěchem našich dětí.

Dalším českým talentem na festivalu je Anna Wowra, která se narodila v Polsku, ale žije v Česku. Účastní se iniciativy Focus SCRIPT, jejímž cílem je navázat nová spojení s výtvarnými a filmovými školami a profesionály v oblasti krátkých filmů na festivalu v Cannes. Wowra je absolventkou programu Czech Film Springboard 2023, kde představila svůj připravovaný celovečerní debut V dobré víře. Do Cannes míří se scénářem svého připravovaného krátkého filmu Primum non nocere/First, Do No Harm, který produkuje Lukáš Procházka ze společnosti Moviola a koprodukuje FAMU. Příběh vypráví o Alici, polské gynekoložce a zbožné křesťance, která je postavena před hluboké morální dilema, když její dávná přítelkyně požádá o potrat. Alice musí čelit konfrontaci svého náboženského přesvědčení a zákonných povinnosti a touhy pomoci přítelkyni v nouzi.

V rámci letošního ročníku iniciativy Black Nights Goes to Cannes se sales agentům, distributorům a festivalovým dramaturgům představí i jeden český koprodukční projekt. Mezi pěti vybranými projekty roku 2024, které jsou všechny buď ve výrobě, nebo v postprodukci, je i Otec Terezy Nvotové, která za svůj předchozí film Světlonoc získala v Locarnu cenu Cineasti del presente za nejlepší režii. V jejím třetím celovečerním hraném filmu pokračuje v tvůrčí spolupráci s českým producentem Milošem Lochmanem ze společnosti moloko film, který koprodukoval jak debut Nvotové Špína, tak i Světlonoc. Snímek Otec je inspirován skutečným tragickým příběhem otce, který v horkém letním dni nedopatřením nechal svou malou dcerku v autě, což mělo za následek její smrt. Film se snaží ukázat utrpení hlavního hrdiny s porozuměním a empatií. Ve spolupráci s polským kameramanem Adamem Suzinem chce Nvotová přinést divákovi hluboký zážitek, a proto se rozhodla natočit drama v jediném záběru. Premiéra filmu Otec je naplánována na rok 2025.

A v neposlední řadě – partnerem platformy Cannes Frontières je zkušená česká postprodukční společnost Studio Beep, která má za sebou projekty jako Zastavárna Łukasze Kowalského, Boylesque Bogny Kowalczykové nebo Slovo Beaty Parkanové. Frontières je přední mezinárodní koprodukční trh a networkingová platforma zaměřená na financování žánrových filmů a koprodukcí mezi Evropou a Severní Amerikou. Vítězové sekcí platformy Proof of Concept a Buyers' Showcase budou moci využít služeb studia Beep. Mezi vybranými projekty je i nejnovější projekt hollywoodské legendy Phila Tippetta Sentinel.

Czech Film Center
oddělení Státního fondu kinematografie pro propagaci české kinematografie v zahraničí

Email: info@filmcenter.cz

 

Kontaktujte nás